مقابله با استرس

برای همه ما پیش اومده که از قبل از یک امتحان یا مسابقه استرس رو تجربه کنیم که تا حد کمی نگرانی و ترس ما را برمی‌انگیزه و به ما کمک می کنه اما اضطراب بیش از حد می تونه برای ما مشکل ایجاد کند. استرس در فوتبال چند تا دلیل داره که اگه راه کنترل و از بین بردن شون رو یاد بگیریم حتما موفق میشیم.

 

موقعیت‌هایی که باعث اضطراب میشه رو بشناس و آماده باش

اول از همه اگر موقعیت‌هایی رو که در اون دچار اضطراب می‌شید رو پیدا کنین این بهتون کمک می‌کنه تا روش‌های مواجهه با اون موقعیت‌ها در نظر بگیرید یا ابداع کنید مثلا توپ به ما میرسه، می دونیم که در استوپ کردنش اشتباه می کنیم و مالکیت توپ رو از دست می دیم  و پس باید روی کنترل کردن توپ تمرین زیادی داشته باشیم یا اگر در پاس دهی و دریبل ضعیف هستیم و تسلط برتوپ نداریم باید تمرین خیلی زیادی داشته باشیم چرا که این آماده نبودن استرس شما رو هم بالا میبره.

اول مطمئن بشید در کدام قسمت ضعیف هستید؛ در پاس دادن! دریبل! شوت!

 اون رو دنبال کنید و رفعش کنید و به اندازه کافی برای عالی انجام دادن اون حرکت آماده بشید پس بعد ازینکه شرایط استرس زای خودتون رو شناختید و ماه ها براش تمرین کردید؛ وقتی جلوی هزاران تماشاگر و مربی و داور قرار بگیرید به خودتون مطمئنید که «استرس ندارم و مطمئنم این کار رو به درستی انجام میدم چون تسلط بر توپ رو بلد هستم و خیلی تمرین کردم»

تجربه بدست بیار

یکی دیگر از دلایل استرس ما ناشی از این باور اشتباه هست که دیگران کامل‌اند و ما ناقص هستیم. دیگران بی اشتباه‌اند و ما اشتباه می‌کنیم اما واقعیت این هست که هیچ کس بدون آزمون و خطا و قرار گرفتن در شرایط مسابقه نمی تونه تجربه بدست بیاره و اشتباهاتش رو کم کنه. مثلا برای کسی که تجربه بازی رسمی نداره یا در مسابقات لیگ بازی نکرده اولین بار که می خواد تست بده استرس داره چونکه نمی دونه باید چیکار کنه یا طبیعیه اگر در مسابقات اول حذف شدید یا عملکرد بدی داشتید و یا اگر خطا کردین و کارت زرد و قرمز گرفتید نباید مضطرب و ناراحت بشید چرا که متوجه میشید « دفعه بعدی نباید فلان اشتباه رو انجام بدم». اونقدر تمرین می کنید و اونقدر شکست می خورید که بالاخره این تجربیات شکست و موفقیت های پیاپی  ترس و استرس در شما از بین میبره و در گذر زمان بهترین خودتون رو اجرا می کنید. پس با پذیرش کمبود و نقص های خودتون، انتظارات معقولی از خودتون داشته باشید تا در موقعیت‌های مسابقات فوتبال از شما در مقابل استرس محافظت کنن.

با خودت مهربون باش!

اغلب اوقات افراد دارای استرس نسبت به خود مهربون نیستن  و نقاط قوت و مثبت خودش رو فراموش کرده و بر نقاط منفی متمرکز می‌شن اما توصیه من این هست که بیش از حد از خودتون انتقاد نکنید و به خصلت‌های خوب خودتون هم توجه و تمرکز داشته باشین و از این راهکار برای افزایش اعتمادبه‌نفس خودتون استفاده کنید چون که در مسابقه هر اتفاقی ممکنه براتون بیفته و انتظار هرچیزی رو داشته باشید و هی با خودتون تکرار نکنید: «چرا من این موقعیت رو گل نکردم، چرا باید این اتفاق می افتاد و نیفتاد چرا من بد شانس بودم و….»

مثلا برای مربی ها و  تماشاگرها و رسانه ها  انتقاد خیلی راحته همیشه می گن که باید دروازه بان توپ رو می گرفت و اشتباه کرد، یا گرفتن  توپ برای فلان بازیکن خیلی راحت بود ولی تا وقتی در موقعیت بازی نباشند نمی تونن شرایط رو درک کنن. پس هر اتفاقی افتاد سرتونو بالا بگیرید و اگر موقعیت بدی براتون پیش اومد، تسلیم نشید و بدون استرس و ناراحتی ادامه بدهید تا به استقامت خودتون افتخار کنید و درمسابقات بعد جبران کنید.

شرایط تون رو با دیگران مقایسه و قضاوت نکنید.

 منبع اصلی استرس گاهی مقایسه و قضاوتی هست که در مورد خودمون داریم. گاهی ممکنه هیچکس از شما حمایت نکنه و هزار درگیری و فکر اذیت کننده به سراغ تون بیاد و خودتون رو تنها ببینید و همین مسئله استرس شما رو بیشتر می کنه و باعث میشه بازی تون رو خراب کنید اما فراموش نکنید وقتی عشق به هدف رو در وجودتون شعله ور کنید و با تمرین و پشتکار روزی یه قدم به هدف هاتون نزدیک تر میشید، شاید بقیه شما رو نادیده بگیرن ولی مهم باور شماست و فقط خودتون میدونید چقدر بهشون نزدیک تر میشید و توجه دیگران به شما، تنها تصور خودتون از خودتون هست پس با بالا بردن اعتماد به نفس تون این مشکل رو حل کنید.

 

برای دیدن #چهار راه حل_برای بالا بردن_اعتماد بنفس در فوتبال اینجا کلیک کنید

از بین بردن استرس و اضطراب به ما بستگی داره و ما می تونیم در کنار هم رو به جلو پیشرفت کنیم، بزرگترین موفقیت ها از داشتن جرئت برای شکست خوردن بوجود میان. بازیکن های مشهور و حرفه ای هیچ وقت در اوایل مسیر عالی نبودن اونا وقتی حرفه ای شدن که مسیر درست رو پیدا کردن و با جدیت تمرین و تلاش کردند.

پس اگر می خواهید با استرس کمتری در مسابقات فوتبال حضور پیدا کنید باید در شرایط مختلف تمرینات زیادی داشته باشید در دوره جامع ۳۰۰ جلسه‌ای پرشین بال که تخصصی روی تکنیک و تسلط بر توپ شما کار میشه مرحله به مرحله آموزش داده می‌شود تا حرفه ای شدن پیش میره و تمرینات مستمر خواهید داشت که هر هفته شما می‌توانید با پشتیبان تان هماهنگ باشید چون می‌خواهیم مطمئن باشیم که شما پیشرفت می کنید، بازیکن های لیگ برتری که آنها از این روش استفاده می‌کنند مخصوصا در رده‌های پایه بازیکن های زیادی هستند که از این متد استفاده می‌کنند در پایان دوره شما تسلط کامل بر روی توپ پیدا خواهید کرد تمام شرایط برای شما مرور خواهد شد بنابراین در زمانی که  مسابقه رسمی بازی خواهید کرد اگر استرس اینکه چطور توپ را کنترل کنم یا اینکه نگران اینکه چطور می‌توانم بازی خوبی داشته باشم یا اینکه چطور در این شرایط می توانم به نحو احسن کارم را نخواهید بود برای ثبت نام در دوره جامع که ظرفیت محدودی دارد می توانید اینجا را کلیک کنید.

 هرچه زودتر شروع کن

برای ثبت نام در دوره های #آکادمی_فوتبال_پرشین_بال با مربی تکنیک بین المللی احمدرضا فلسفی اینجا کلیک کنید.